Saturday 8 October 2011

Jiwa Muda..

Bismillah..Alhamdulillah.

Semalam 7 Oktober 2011, sempat saya menghadiri satu forum bertajuk "Orang Muda, Jiwa Muda, Acuan Islam" yang mana ahli panelnya terdiri daripada Ust Asyraf (Imam Muda 2010), Ust Rujhan Razali (pendakwah bebas-Pahang FM), artis Wardina Safiyyah dan Sham (Kamikaze). Forum ini diadakan sempena Festival Ikan Patin Temerloh 2011 bermula 7-9 Oktober ini . 


Alhamdulillah, banyak input yang diperolehi daripada mereka termasuklah perkongsian mengenai "hijrah" kedua-dua orang artis. Jadi insya-Allah saya kongsikan sedikit intipati forum yang menarik semalam.


Sham (Kamikaze):
Beliau telah menceritakan detik-detik, bagaimana beliau mendapat hidayah untuk "berhijrah". Pada awalnya, beliau mula menjinakkan diri dengan masjid setelah diajak beberapa rakan dan paling yang menarik, beliau ditakdirkan Allah dapat bertentang mata dengan Sheikh Abdurrahman As-Sudaisi sewaktu Imam Besar Masjidilharam tersebut datang ke sebuah masjid di Pulau Pinang. Selain itu, beliau juga mendapat pelbagai pujian, nasihat mahupun kritikan daripada peminat mahupun ahli agama selepas "penghijrahan" beliau. Beliau juga berniat untuk meninggalkan pentas muzik, namun ada ustaz-ustaz yang menyarankan beliau terus berada dalam arena muzik dengan harapan beliau dapat berdakwah kepada golongan muda dan artis melalui muziknya. Dan Alhamdulillah hari ini beliau sedang berusaha untuk menghasilkan lagu-lagu yang berbentuk islamik antaranya bertajuk "Aku Yang Berdosa" dan Insya-Allah bakal dinyanyikan oleh Syahir AF8.


Wardina Safyyyah:
Alhamdulillah..banyak perubahan yang dilihat pada beliau dimana bukan sahaja luaran tetapi dalaman juga. Ini menunjukkan beliau semakin baik dan memiliki keazaman yang tinggi untuk berubah. Pada mulanya, ibunya yang juga seorang Ustazah begitu kecewa dengan sikap dan karekter beliau kerana tidak menjadi seorang anak seperti yang diharapkan. Namun, beliau mula sedar sewaktu bekerjaya sebagai model dan pelakon. Katanya, dia tertanya-tanya apakah yang akan terjadi pada dirinya satu hari nanti. Sejak itu, dia mula untuk "berhijrah" dan perkara pertama dilakukannya ialah bertemu dengan ibunya. Kemudian, dia melakukan umrah dan mula menjaga solat 5 waktu serta bertudung. Dan sehingga kini beliau sentiasa istiqamah dengan al-Quran walau dimana beliau berada kerana beliau yakin bahawa al-quran itu adalah sebaik-baik penawar dan petunjuk. Dan antara nasihat beliau lagi, kita kena TAHU untuk berubah dengan mencari dan menambah ilmu, MAHU berubah kepada baik dengan keazaman yang tinggi serta MAMPU untuk mengekang hawa nafsu agar tidak kembali semula kepada "zaman Jahiliyyah". Selain itu katanya, jgn menilai orang lain dari penampilannya biarpun dia memakai 'skirt', kerana apabila dia mendapat hidayah Allah, mungkin 'esok' dia lebih baik dari kita. Insya-Allah hari ini semakin ramai artis2 yang mula nak berubah dan itu adalah bukti Islam akan menang. Akhir sekali nasihatnya, rasailah kemanisan ibadah (jika ini tidak berlaku katanya,maybe ada something wrong dalam diri kita), jgn berputus asa dan sentiasalah muhasabah diri.


Manakala nasihat dan tazkirah daripada Ustaz Rujhan Razali pula antaranya:
Ada 4 jalan hidup manusia iaitu:-
1. awalnya lurus (baik) sehingga akhir hidupnya.
2. awalnya bengkok (buruk) tapi akhirnya lurus.
3. awalnya lurus tapi akhirnya bengkok (seperti Iblis laknatullah).
4. awal dan akhirnya bengkok (orang-orang yg rugi).
Fikir-fikirlah dimana kita dan yang manakah kita inginkan..


Jagalah hati kita dengan iman, ilmu,al-quran dan zikrullah kerana inilah cra untuk mendapat kebahagiaan hidup. Sesungguhnya manusia adalah apa yang dia baca, apa yang dia lihat dan siapa sahabatnya... 


Konklusinya, ayuh jiwa-jiwa muda kita "berhijrah" seperti wardina dan brother sham. Moga-moga hidup kita lebih bermakna dan berharga kerana kebahagian hidup terletak pada jiwa yang tenang dengan dipandu agama. "Indahnya Hidup Bersyariat..."
Wallahua'lam, semoga mendapat manfaat...

~oleh Mujahid91~      

No comments:

Most Read Posts

Followers

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!