Saturday 19 January 2013

Mencintai Nabi SAW


Bismillah…Alhamdulillah.

Segala puji bagi Allah SWT serta selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW. Seribu kesyukuran atas limpahan rahmat & nikmat kurniaan-Nya..Mudah-mudahan kita semua berada dalam keredhaan Allah SWT.

Subhanallah…secara tidak sedar, kalendar Islam 1434H telah beralih kepada bulan Rabiulawal. Bulan kelahiran kekasih Allah dan kekasih kita Rasulullah SAW. Sama-sama kita raikan bulan yang mulia ini di samping meningkatkan kecintaan kita kepada  Baginda SAW.

Buktikanlah kecintaan kita kpd Nabi Muhammad SAW dengan mengikut segala ajaran dan sunnah Baginda.

Bukti cinta kita kepada Baginda bulan semata-mata dengan kata-kata, tetapi dengan tindakan dan perlakuan juga. Kita kata bahawa kita cinta kepada Nabi SAW, tetapi kita tidak berusaha untuk berakhlak seperti Baginda. 

Bagaimana kita boleh mengatakan kita cinta pada Nabi SAW, sedangkan kita hanya membiarkan musuh Islam menghina Nabi SAW tanpa sedikit pun perasaan untuk membela Baginda? Dan adakah benar kita mencintai Nabi SAW, sedangkan pada masa yg sama kita menolak Al-Quran dan Sunnah, dasar perjuangan Nabi SAW ??? Tepuk dada tanya hati & iman!!

Firman Allah SWT yg bermaksud,

“Katakanlah: ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.’ Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”
(Ali ‘imran:31)

Jadikanlah Rasulullah SAW sebagai idola kita kerana baginda merupakan Qudwah Hasanah bagi kita. Di samping itu, contohilah akhlak baginda kerana akhlak Baginda adalah akhlak yg terbaik.

Firman Allah SWT yg bermaksud,

“Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.”
(al-Ahzab:21)

Dalam ayat yang lain pula Allah SWT menyatakan,

“Dan sesungguhnya kamu (Muhammad) benar-benar berbudi pekerti yang agung.”
(Al-Qalam:4)

Saidatina ‘Aishah r.a. pernah ditanya tentang akhlak Nabi s.a.w. Lalu beliau menyatakan: “Akhlak Rasulullah s.a.w adalah al-Quran.” 
(Hadith riwayat Ahmad dan al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad).

~Mahabbah Rasul~


~mujahid91~

Most Read Posts

Followers

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!