Sunday, 22 May 2011

Ketibaan Dajjal Kian Hampir..

Bismillahirrahmanirrahim..

Akhir-akhir ini, semakin ramai yang bercerita tentang Dajjal,iaitu salah satu tanda-tanda besar kiamat yang mana hal ini wajib diimani oleh setiap Muslim. Di samping bercerita, ada juga yang cuba mengkaji tentang makhluk yang bernama Dajjal ini sama ada pengkaji tersebut beragama Islam mahupun bukan Islam.

Di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya, Kitabul Fitan Wa Asyratussa'ah daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari yang bermaksud:
“Nabi SAW datang kepada kami ketika kami sedang mengkaji suatu hal.” Baginda bersabda: “Apakah yang kamu sedang bahas?” Mereka menjawab: “Kami sedang mengingat (mengkaji) tentang hari kiamat". Baginda bersabda: “Sesungguhnya kiamat tidak akan terjadi sehingga kamu menyaksikan sebelumnya sepuluh tanda”. Maka baginda menyebut: “asap, Dajjal, bintang bumi, matahari terbit dari tempat terbenamnya, turunnya Isa Ibnu Maryam a.s., Yakjuj dan Makjuj, tiga pembenaman bumi: di timur, barat dan Semenanjung Arab dan yang terakhir adalah api yang keluar dari Yaman yang akan membawa manusia ke Mahsyar mereka.”

KENALI DAJJAL

Nama “Dajjal” berasal dari perkataan “Dajlun”. Dalam bahasa bermaksud “penutup”, ini bersesuaian dengan sifatnya yang menutup kebenaran dengan kebatilan.
Al-Masih Ad-Dajjal bukanlah Dajjal yang pertama, akan tetapi ia adalah Dajjal yang terakhir sesuai dengan sabda Baginda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya menjelang berlakunya kiamat, terdapat 30 dajjal-dajjal pendusta.”  
(Hadis Sahih Riwayat Imam Ahmad)

CIRI-CIRI AL-MASIH AD-DAJJAL

Dajjal adalah seorang lelaki dari kalangan anak manusia (anak cucu Adam a.s.)dari kaum Yahudi yang berupa buruk, berperangai dan berbentuk seperti syaitan. Ia dikelilingi oleh syaitan-syaitan dan diikuti oleh 70,000 orang Yahudi. Adapun tentang orang tuanya, Rasulullah SAW telah bersabda dalam sebuah hadis yang bermaksud:

“Orang tua Dajjal tidak pernah mendapatkan anak selama 30 tahun, kemudian lahirlah dari keduanya seorang anak lelaki yang hanya bermata satu, berperangai buruk dan sangat sedikit manfaatnya, dan ketika matanya tertidur hatinya tidaklah turut tertidur”. Kemudiannya baginda SAW menerangkan tentang kedua-dua orang tuanya dengan bersabda: “Ayahnya adalah seorang lelaki yang berpostur (gaya tubuh) yang tinggi, berdaging tidak teratur, berhidung panjang seolah-olah hidungnya adalah paruh burung. Ibunya adalah seorang wanita besar, bertangan panjang dan berpayudara besar”
(Hadis Hasan Riwayat Imam Ahmad dan Tirmizi)

Adapun tentang gambaran tubuh Dajjal, Rasulullah SAW telah menerangkan hal tersebut secara lengkap dan jelas yang tidak perlu diragui lagi untuk mengenalinya. Terdapat beberapa hadis yang menerangkan tentang ciri-ciri Dajjal antaranya:

1) Dari Ibnu Umar r.a. (dalam kitabul Fitan, Bab Zikruddajjal) bahawa Rasulullah SAW bersabda:
  “... maka ternyata ia adalah seorang lelaki yang berbadan, merah, berambut kerinting dan bermata sebelah.” (Riwayat Imam Bukhari)

2) Dari Ubadah Ibnu Shamit bahawa Rasulullah SAW bersabda:
  “... sesungguhnya Al-Masih Ad-Dajjal seorang lelaki yang pendek,hujung tapak kakinya berdekatan sedangkan tumitnya berjauhan, berambut kerinting, bermata sebelah dengan mata yang terhapus.”
(Riwayat Imam Abu Daud Dan Imam Ahmad)

3) Dari Hisyam bin Amir bahawa Rasulullah SAW telah bersabda:
  “Sesungguhnya kepala Dajjal dari belakangnya tebal berkelok-kelok”
(Hadis Shahih Riwayat Imam Ahmad)

4) Sabda Rasulullah SAW:
  “…bermata celek sebelah kanan seolah-olah ia adalah biji anggur yang terapung”
(Riwayat Bukhari dari Ibnu Umar)

5) Dari Anas r.a. katanya bahawa Rasulullah SAW bersabda:
  “…bukankah sesungguhnya dia bermata sebelah, tertulis diantara dua mata Dajjal itu “kafir” yang dapat dibaca oleh setiap mukmin”
(Muttafaqun ‘Alaih)

DIMANA TEMPAT TINGGAL DAJJAL?

Dari Abu Bakar r.a. bahawa Rasulullah SAW telah bersabda (yang bermaksud):
“Dajjal akan keluar dari sebuah negeri di Timur yang bernama Khurasan* ”
(RiwayatTirmizi dan Hakim. Disahihkan oleh Albani dalam Al-Misykat:no.5487)

Dalam Hadis lain Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
“Dajjal akan diikuti oleh 70,000 orang Yahudi Isfahan yang memakai toga”
(Riwayat Muslim dan Ahmad dari Anas r.a.)

*Daerah Khurasan terletak di antara Russia dan Iran sekarang.

WAKTU KELUARNYA DAJJAL

Menurut hadis Rasullulah SAW, Dajjal akan keluar setelah Kota Kostantinopel (Istanbul) ditakluk oleh kaum Muslimin (kali ke-2 setelah Sultan Muhammad Al-Fateh membukanya pada tahun1453M)
Dari Mu’az bahawa Rasulullah SAW telah bersabda,

“Setelah pembangunan Baitul Maqdis adalah kehancuran Yathrib (Madinah), setelah kehancuran Yathrib adalah terjadinya pertempuran besar, setelah terjadinya pertempuran besar adalah penaklukan Konstantin, dan setelah penaklukan Konstantin adalah keluarnya Dajjal”
(Hadis Riwayat Ahmad dan Abu Daud) 

Akan bersambung Insya-Allah…Wallahua’lam.

Sumber: “Perang Armageddon dan Kedatangan Imam Mahdi a.s.”
Karya Amin Muhammad Jamaluddin
Buku terbitan Pustaka Syuhada.

~Editor:Mujahid91~

No comments:

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!