Saturday, 22 October 2011

Nau'zubillah..Moga tak berlaku di Malaysia.

Budak 2 Tahun Mati Digilis Di China.

Tau tak anda? Kenapa Tiada Sesiapa Membantu Budak 2 Tahun Yang Digilis Di China ini?



Admin yakin ramai rakyat Malaysia ingin tahu kenapa semua orang hanya mampu memandang dan langsung tidak berusaha membantu budak berumur 2 tahun yang dilanggar di China baru-baru ini.

Anda rasa kenapa dan mengapa ianya berlaku?

Jom kita baca...

"Semenjak 17 Oktober , memang kecoh pasal video dimana seorang budak 2 tahun kena langgar dengan van dan lori tapi malangnya takde seorang pun yang peduli. Budak malang tu dah terbaring berlumuran darah tapi orang yang lalu lalang tu buat tak tau je..

Video tersebut tersebar dgn cepat dan ramai yang marah dengan kejadian ni... Kejadian ini berlaku di China dan bukan di Malaysia.

HOT fm dan IKIM fm buat topik pasal ni...so citer ni memang hot lah.

Sekarang admin nak cerita fakta sebenar dan boleh juga dikatakan peringatan pada mereka yang nak pergi ke China. Kalau anda nak tau sekiranya jumpa or ternampak orang lain dalam kesusahan seperti seorang makcik terjatuh basikal, atau budak kecik dipukul or dibuli ataupun ko nampak seorang tua yang tibe2 diserang sakit jantung..

Sila jangan tolong!! KENAPA?

PERINGATAN. JANGAN TOLONG! Nak tau kenapa? Sebabnya bila anda tolong, orang itu dah menjadi tanggungjawab anda. Contohnya, kau nak tolong makcik yang jatuh basikal tu, katakan makcik tu patah kaki, maka anda yang kena tanggung semua kos perubatannya sbb anda yang tolong dia...

Ataupun anda akan disaman oleh anak makcik tu sbb anda dikira penyebab ibunya jatuh. Inilah faktanya di China. Nilai moral dah tiada. Mereka akan pentingkan diri sendiri sebab kalau mereka tolong pun mungkin mereka yang akan tanggung akibatnya. Ini Serius, cerita ini diceritakan dalam akhbar cina minggu lepas.

Dalam akhbar tersebut, penulis memberitahu ada seorang askar menolong seorang tua yang terjatuh secara tiba-tiba.. Kerana prihatin takde org lain nak tolong maka askar ni pun naklah bantu tapi anak org tua ni nampak die pegang mak dia, so dia tuduh askar ni yang tolak mak dia. So askar ni kena saman dan terpaksa menanggung kos perubatan org tua tersebut..
Akibatnya dia kena buang kerja. Jadi kes budak yang kena langgar ni pun sama. Baik biarkan je budak tu sbb kalau tolong and jadi apa-apa yang lebih teruk kat budak tu, diorang yang kena tanggung.

Nak tahu tak apa yang pemandu van tu cakap kenapal dia langgar budak perempuan tu?

Mula-mulakan pemandu tersebut dah terlanggar budak tu and dia berhenti sekejap sebab perasan dia langgar budak.

Masa tu budak tu berada di tgh2 antara tayar depan dan belakang. Dia terfikir kalau budak tu mati,

dia cuma perlu bayar denda lebih kurang RMB 10,000- RMB 20,000 je tapi kalau budak tu hidup dia kena tanggung akibatnya seumur hidup so dia teruskan langgar budak tu dengan harapan budak tu akan mati. Itulah undang2 di China yang mana kalau langgar mati lebih senang nak kira drpd langgar hidup. So sekarang pemandu van tu sangat berharap yang budak kecil ni akan mati..

Terukkan? Ini bukan penipuan tapi seperti apa yang tertulis dalam akhbar cina hari ni...

Admin berbalas pesan ni "Jadinya kalau sampai di China" ingatlah..JANGAN TOLONG kecuali family sendiri..
Semoga perkara ini takkan terjadi di Malaysia tercinta ini...

Kesimpulannya, hari ini manusia semakin hilang pertimbangan diri..sikap berperikemanusiaan sudah tiada.."bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing2". Terapkanlah nilai-nilai akhlak Islam dan moral dalam diri dan masyarakat kita. Berkasih sayanglah kita sesama Muslim khususnya mahupun bukan Muslim umumnya. Sesungguhnya Mukmin iu bersaudara..Jgn lupa nasib saudara2 kita yang berada dalam kesusahan dan juga saudara2 kita yang sedang berjuang di Palestin. Wallahua'lam..

.:shared from FB:.
~editor:mujahid91~

No comments:

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!