Saturday, 14 January 2012

Kenapa tak solat??

Bismillah..Alhamdulillah.

Situasi 1
Soalan: Kenapa awak tak solat?
Jawapan: Saya tak cukup masa la. Keje saya banyak. Saya memang selalu busy.
Pengajaran: Masa itu adalah pinjaman dari Allah S.W.T, bila-bila saja Dia boleh ambil semula waktu yang dipinjamkan itu, maka beringatlah, walau sesibuk mana sekalipun, luangkanlah masa sekurang-kurangnya lima minit, lima kali sehari untuk bersolat.
Situasi 2
Soalan: Kenapa awak tak solat?
Jawapan: Saya rasa diri saya dah terlalu banyak buat dosa. Kalau saya solat, mahukah Allah terima solat saya tu?
Pengajaran: Allah S.W.T itu Maha Pengampun. Jika kita bertaubat dan kembali ke jalan Allah S.W.T, Insya-Allah amal ibadah kita akan diterima Allah S.W.T.
Situasi 3
Soalan: Kenapa awak tak solat?
Jawapan: Saya tak tau cara nak solat. Mak ayah saya tak pernah ajar sebab mereka pun tak solat.
Pengajaran: Yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan. Carilah orang alim dan belajarlah ilmu berkaitan solat.
Situasi 4
Soalan: Kenapa awak tak solat?
Jawapan: Suka hati sayalah. Kubur masing-masing. Tolong jangan sibuk jaga tepi kain orang..
Pengajaran: Terimalah teguran positif dengan berlapang dada, supaya diri kita sentiasa berubah menjadi lebih baik. Jangan sampai bila kita dah mati kelak, tiada siapa yang menguruskan jenazah kita.
Situasi 5
Soalan: Kenapa awak tak solat?
Jawapan: Saya penatlah. Saya betul-betul tak larat. Boleh tak saya solat esok je?
Pengajaran: Walau kita penat sekalipun, janganlah kita tinggalkan solat. Bahkan Allah juga telah memberi keringanan kepada mereka yang tidak berkemampuan (atau sakit) sama ada solat secara duduk, berbaring atau menggunakan isyarat. Tapi, jangan buat-buat letih atau sakit pula..Dan ingatlah, maut bakal menjemput kita bila2 masa saja. Bimbang tak sempat nanti..
Situasi 6
Soalan: Kenapa awak tak solat?
Jawapan: Saya memang dah biasa tak solat. Rileklah. Alim sangatlah awak ni. Tak ‘rugged’ langsung!!
Pengajaran: Jangan lupa, bumi yang kita pijak ini milik Allah S.W.T. Bila-bila masa je dia boleh 'gulung' bumi ini (kiamat)..
Situasi 7
Soalan: Kenapa awak tak solat?
Jawapan: Alah, nantilah aku solat. Aku ni muda lagi. Nanti tua aku solatlah.
Pengajaran: Kita tidak tahu bila ajal kita akan sampai. Ajal maut tak kira usia..muda pun boleh jadi. Mungkin hari ni atau esok atau lusa.Sekiranya gugur sahaja daun kita dari pokok yang terletak di Arash Allah S.W.T, maka bersedialah Izrail untuk memanggil kita pulang. Persoalannya, dah BERSEDIAkah kita???
~editor:mujahid91~

3 comments:

fnaMaya said...

mohon share . jazakaullah

SH NAZIRAH said...

minta copy untuk disharekan.. jazakallah..

Aiman Ibnu Hassan said...

silakan..

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!