Wednesday 11 August 2010

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan...

Alhamdulillah...Ramadhan Al-Mubarak kembali lagi. Segala puji bagi Allah kerana kita masih lagi diberi peluang oleh-Nya untuk bertemu Ramadhan kali ini..moga2 dengan hadirnya Ramadhan kali ini memberi rahmat dan barakah buat kita. Banyak kelebihan2 dan keistimewaan Bulan Ramadhan, antaranya:

  1. 1)Bulan agung yg dipenuhi dgn pelbagai jenis amal ibadah(puasa, tarawikh, sedekah , qiamullai,tadarus dan sebagainya).
  2. Bulan keampunan, rahmat, keberkatan dan janji pelepasan dari api neraka.
  3. Bulan pembersihan jiwa melalui munajat,doa,taubat dan sebagainya.
  4. Bulan yg di dalamnya ada Lailatul Qadar iaitu malam yg fadhilatnya lebih baik dari 1000 bulan.
  5. Bulan Al-Quranul Karim diturunkan.
  6. Bulan yg dibuka pintu syurga dibuka dan ditutup pintu neraka.
  7. Bulan yg syaitan diikat dan dibelenggu.Sabda Rasulullah S.A.W, “Apabila tiba Bulan Ramadhan, dibuka pintu-pintu Syurga dan ditutup pintu-pintu Neraka serta syaitan-syaitan dibelenggu” H.R. Bukhari &Muslim.
  8. Bulan pahala dilipatgandakan. Pahala ibadah fardhu digandakan sehingga 700 kali ganda, manakala ibadah sunat pahalanya menyamai pahala ibadah fardhu.



Nabi Saw bersabda: “Siapa berpuasa pada bulan Ramadhan kerana iman dan mengharapkan redha Allah, akan diampuni dosanya yg terdahulu dan kemudian”. Oleh yg demikian, marilah kita bersama-sama mengambil peluang pada Ramadhan kali ini untuk mempertingkatkan amal ibadah serta jadikanlah Madrasah Ramadhan tahun ini sebagai wasilah untuk memtarbiyah diri kita agar memjadi mukmin dan mukminah yg soleh serta solehah.
RAMADHAN KAREEM...

No comments:

Most Read Posts

Followers

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!