Monday 27 June 2011

Anda Muslim Ekstrimis? Betul ke?

Bismillahirrahmanirrahim..

Sesetengah masyarakat Barat dan juga media hari ini melemparkan pelbagai tuduhan yang tidak berasas kepada kita(Muslim) antaranya seorang ekstrimis (pelampau). “Betulkah anda seorang yang Ekstrim?”, tanya seorang wakil media.
“Ya, saya seorang pelampau. Saya terlampau bersopan santun, saya terlampau pemaaf, saya terlampau jujur, saya terlampau adil.”

Apa salahnya menjadi seorang yang terlampau sopan santun, jujur, pemaaf dan adil? Al-Quran memberitahu kita supaya menjadi seorang yang sangat jujur. Kita tidak boleh menjadi “partly honest” ataupun “separa jujur”. Kita tidak boleh bersikap berat sebelah; Jika dia kawan saya, saya akan bersikap jujur . Tetapi jika dia bukan kawan saya, saya tidak perlu bersikap jujur terhadapnya.


Bolehkah seperti itu? Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 208 yang bermaksud, “Wahai orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Islam secara keseluruhannya.”


Jadi, apa salahnya menjadi ekstrimis? Tetapi kita perlulah menjadi ekstrimis dalam bidang yang betul. Kita tidak boleh menjadi ekstrimis dalam bidang yang dilarang. Kita tidak boleh menjadi orang yang tidak berhati perut.Kita tidak boleh menjadi pengganas. Inilah yang diperintahkan dalam Al-Quran. Tetapi kita umat Islam sentiasa berdalih, “Ooh, tidak. Saya bukan ekstrimis. Saya bukan terrorist.” Gunakan tohmahan mereka sebagai senjata untuk melawan mereka kembali.   


Dr.Zakir Naik
Media dan Islam 2005


~Editor:mujahid91~

No comments:

Most Read Posts

Followers

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!