Sunday, 24 July 2011

Countdown To Ramadhan..

Bismillah...Alhamdulillah. 

Insya-Allah dalam seminggu lagi, kita bakal menyambut ketibaan bulan yang mulia Ramadhan Al-Mubarak. Ramai yang mula berfikir tentang persiapan menyambutnya. Ada yang berfikir tentang juadah berbuka, ada yang berfikir tentang aktiviti yang bakal dilakukan di bulan Ramadhan nanti, ada yang mula meningkatkan amal ibadah, bahkan sudah ada yang mula membuat persiapan untuk menyambut “Hari Raya”...Kita pula bagaimana? Apakah kita sudah bersedia menerima kehadiran Ramadhan?

Sebagai seorang yang beriman, ada beberapa perkara yang harus kita lakukan sebagai persediaan menyambut Ramadhan antaranya:

o       Mengulangakaji semula ilmu berkaitan dengan puasa. Contohnya ialah rukun puasa, syarat puasa, adab-adab berpuasa, sunat-sunat puasa serta hikmah berpuasa supaya ibadah puasa yang kita lakukan lebih sempurna.
o       Selain itu, kita seharusnya menguatkan azam dan kesungguhan untuk melaksanakan ibadah puasa dengan sebaik mungkin. Ini kerana ibadah puasa adalah ibadah yang paling istimewa disisi Allah SWT yakni ganjaran bagi orang yang berpuasa sangat besar nilainya dan ianya tidak diketahui oleh sesiapa melainkan Allah dan Rasul-Nya .
o       Perbanyakkanlah doa kepada Allah SWT agar kita sempat bertemu dengan Ramadhan kali ini serta berdoa agar diberi kekuatan untuk melakukan ibadah puasa kali ini dengan sempurna dan penuh keikhlasan.
o       Di samping itu, berazamlah untuk menghapuskan adat kebiasaan yang bertentangan dengan syariat Islam seperti membazirkan wang dengan membeli pelbagai juadah untuk berbuka, melakukan aktiviti yang sia-sia seperti tidur sepanjang hari dan sebagainya.
o       Dalam pada itu, kita seharusnya melatih diri dengan tidur awal agar mudah untuk bangun bersahur nanti, selain berpuasa sunat pada bulan Sya’aban ini dan jangan lupa bagi yang belum “menqada’kan puasa” , segeralah berbuat demikian sebelum ketibaan Ramadhan ini...

Apapun, nantilah ketibaan Ramadhan kali ini dengan penuh kegembiraan disamping berharap agar ibadah puasa dan segala amal ibadah lain yang kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan nanti diterima Allah SWT serta bertekadlah agar segala amal yang kita lakukan sepanjang bulan Ramadhan nanti dapat diteruskan pada bulan-bulan yang mendatang.


~tinta Mujahid91~

No comments:

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!