Sunday, 31 July 2011

Ramadhan Bersua Kembali..

Bismillah..Alhamdulillah.

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ.

“Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan  ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertaqwa”
Al-Baqarah:183

Ahlan Wa Sahlan Ya Ramadhan..hadiranmu dinanti, pergimu ditangisi. Alhamdulillah..kesyukuran dipanjatkan ke hadrat Ilahi atas kurniaannya kerana dipertemukan dengan Ramadhan kali ini. Sesungguhnya, kedatanganmu Ramadhan, membawa rahmah dan barakah buat orang-orang yang beriman kepada Allah SWT...

Kelebihan dan Keistimewaan Ramadhan:

1. Bulan agung yang dipenuhi dengan pelbagai jenis amal ibadah  (puasa,tarawih,sadaqah, i’tikaf,doa, tadarus dan sebagainya).

2.Bulan keampunan,rahmat,keberkatan dan bulan yang dijanjikan pelepasan dari api neraka.


 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ. (رواه البخاري ومسلمم

Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi Muhammad s.a.w. sabdanya: "Sesiapa yang mengerjakan puasa bulan Ramadhan dengan keadaan beriman dan mengharapkan rahmat Allah Taala, nescaya diampunkan baginya dosa-dosanya yang telah lalu". (1)Minhaj al-Salihin - min Ahadith Khatam al-Anbiya' wa al-Mursalin (181).
(Hadith Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Rasulullah s.a.w :
"Apabila tiba bulan Ramadan maka dibuka pintu-pintu rahmat." ­(Hadis riwayat Muslim di dalam Sahihnya, hadis no: 1079)


3.Bulan penyucian dan pembersihan jiwa melalui zikir munajat,qiamullail,doa dan sebagainya disamping boleh miningkatkan sifat sabar,tabah,belas kasihan dan sebagainya.

4.Bulan yang didalamnya terdapat Lailatul Qadar yang malamnya lebih baik dari 1000 bulan.

Firman ALLAH S.W.T:
"Sesungguhnya KAMI telah menurunkan (al-Quran) itu pada malam al-Qadar. Apakah cara yang membolehkan engkau mengetahui kebesaran lailatulqadar itu? Lailatulqadar ialah malam yang paling baik berbanding 1000 bulan. Pada malam itu, para malaikat dan Jibril turun dengan izin TUHAN mereka membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikutnya). Sejahteralah malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar.

Surah al-Qadr: 1-5.

5.Bulan turunnya pemulaan kitab suci Al-Quran. 

Firman ALLAH S.W.T:
"(Kamu diwajibkan berpuasa) pada bulan Ramadan yang mana diturunkan al-Quran pada bulan itu. (Al-Quran itu) menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan juga membawa keterangan yang menjelaskan petunjuk dan perbezaan antara yang benar dengan yang salah." - Surah al-Baqarah: 185.

6.Bulan yang pintu syurga dibuka dan ditutup pintu neraka serta syaitan-syaitan di belenggu.

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Apabila masuk bulan Ramadan, pintu-pintu langit dibuka dan pintu-pintu neraka jahanam ditutup." (Hadis riwayat al-Bukhari dalam Sahihnya, hadis no: 1899)

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Apabila tibanya malam pertama bulan Ramadan dibelenggu syaitan-syaitan dan jin yang derhaka." (Hadis riwayat al-Tirmizi di dalam Sunan al-Tirmizi, Kitab al-Shaum, hadis no: 618)

7. Bulan ganjaran pahala ibadah dilipatgandakan yakni amalan sunat dikira amalan fardhu, manakala amalan fardhu digandakan sehingga 700X ganda.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud; “Setiap amalan anak Adam akan digandakan di mana satu amalan kebaikan akan digandakan sebanyak sepuluh hingga 700 kali ganda, kecuali puasa. Allah berkata; ‘Puasa itu untukKu, maka Aku sendiri yang akan menentukan pahalanya. Ia (yakni orang yang berpuasa itu) meninggalkan syahwatnya dan makanannya dengan sebabKu’. Bagi orang yang berpuasa dua kegembiraan; kegembiraan ketika berbuka dan kegembiraan ketika bertemu Tuhannya nanti. Sesungguhnya bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bau kasturi”. (Riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah r.a.)

Ayuh saudara-saudaraku, rebutlah peluang untuk melaksanakan sebanyak-banyaknya ibadah sepanjang Ramadhan kali ini disamping meraih ganjaran-ganjaran yang hebat daripada-Nya. Wallahua'lam..

~Tinta Mujahid91~ 

No comments:

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!