Wednesday, 17 August 2011

Tentera Badar

Bismillah..Alhamdulillah.
Pada bulan Ramadhan tahun kedua hijrah, tentera Badar pernah menjawab pertanyaan Nabi: "Apakah kita akan menuju tentera Quraisy?". Maka dijawab Abu Bakar dan kelompok Muhajirin dengan jawapan terbaik. Rasulullah tetap mengulang: "Berikanku pendapatmu."

Lantas Sa'ad b Mu'adh menjawab: "Harapnya kau memaksudkan kami, Ya Rasulullah. Demi yang mengirimmu dengan kebenaran, jika kamu membawa kami dan mengharungi laut, kami akan mengharungi bersamamu. Tiada dari kami yang akan tinggal, dan kami tidak benci untuk kamu membawa kami memerangi musuh kita besok. Kami sabar dalam perang, dan kami ikhlas memerangi musuh. Semoga Allah akan menunjukkanmu dari kami, dengan keberkatan dari Allah."

Pergilah kamu dan Tuhanmu berperang
Berkata Miqdad (sahabat Rasul sebelum Perang Badar) kepada Rasulullah s. a. w: "Wahai Rasulullah! Kami tidak akan tinggal di sini sebagaimana dicakapkan oleh Bani Israel kepada Nabi Musa: 'Pergilah kamu dan Tuhan kamu dan berperanglah. Kami akan duduk di sini sahaja.' Tetapi kami akan berkata : "pergilah kamu dan Tuhanmu dan berperanglah, dan kami akan bersamamu memerangi mereka.' "
Demikian sirah yang berlaku ketika Perang Badar..Apa yang perlu dilihat di sini ialah bagaimana Rasulullah SAW dan para sahabat memiliki semangat yang tinggi untuk berperang di jalan Allah meskipun dalam keadaan berpuasa...kita pula bagaimana? Ada sesetengah daripada kita sering menjadikan 'puasa' sebagai alasan tidak produktif dalam bekerja mahupun belajar. Jadi, ubahlah sikap kita dengan melihat bagaimana kuatnya fizikal dan mental nabi dan para sahabat ketika di bulan Ramadan. Selamat belajar, selamat bekerja dan selamat menjalani ibadah puasa!!


~tinta Mujahid91~

No comments:

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!