Monday, 29 August 2011

Di ambang Syawal..

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Dan Penyayang.

Subhanallah..pantasnya masa berlalu. Ramadhan kian hampir kepada penghujungnya..bulan yang dipenuhi ganjaran pahala hampir saja berlalu. Bulan pengampunan dan kerahmatan sudah hampir berakhir...Bagaimana kita?? Sudah berjayakah kita mendapat taqwa dan pengampunan dari Allah SWT?? Tepuk dada, tanya iman..


Dari Abu Hurairah r.a katanya bahawa sewaktu Nabi SAW menaiki mimbar Baginda bersadba yang bermaksud: "Amin,amin,amin."
Lalu Baginda SAW ditanya,"Wahai Rasulullah, kenapa engkau melakukan sedemikian?". Baginda menjawab: "Jibril a.s telah berkata kepadaku; 'Alangkah ruginya sesiapa yang memasuki bulan Ramadan tetapi dosanya tidak diampun.' Dan aku berkata: 'Amin'."
(Riwayat Ibnu Khuzaimah)


Moga-moga kita tidak tergolong dalam golongan orang yang rugi..ameen.


~Meraikan 'Idulfitri~


Firman Allah SWT yang bermaksud:
"...dan cukupkanlah bilangan puasa kamu, dan bertakbirlah membesarkan Allah diatas pentunjuk-Nya yang diberikan kepada kamu, moga-moga kamu bersyukur."
(Al-Baqarah:185)


Ketika ini sudah pasti ramai yang sedang sibuk membuat persiapan akhir untuk menyambut hari raya aidilfitri..ada yang sibuk membakar lemang, membuat ketupat dan rendang, menghias rumah dan sebagainya.
Manakala, ada sebahagian daripada kita juga sedang bersungguh-sungguh melakukan ibadah terakhir sebelum Ramadan melabuhkan tirainya beberapa ketika lagi..Bagi yang sedang membuat persiapan raya, janganlah lupa daripada mengingati dan membesarkan Allah SWT sebagai tanda syukur kita setelah berjaya melaksanakan ibadah puasa selama sebulan. 


Dari Abu Umamah r.a. berkata bahawa Rasulullah SAW telah bersabda yang berpuasa:
"Barangsiapa yang mengerjakan ibadah pada malam hari raya ('Idulfitri dan 'Iduladha), dengan mengharapkan keredhaan Allah semata-mata, nescaya hatinya tidak akan mati (pada hari kiamat) sebagaimana mati hati (orang Kafir dan ingkar) pada hari itu."
(Riwayat Ibnu Majah)


Mari kita sama-sama menghidupkan malam hari raya dengan ibadah-ibadah sunat serta bertakbir membesarkan Allah SWT. Mudah-mudahan puasa kita diberkati dan diterima-Nya. Tangisilah pemergian Ramadhan kali ini dan berdoalah agar kita diberi kesempatan untuk bertemu Ramadhan dengan yang akan datang...Wallahu'alam.


.:Tinta Mujahid91:.

No comments:

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!