Monday 13 February 2012

Cakna Palestin

Amaran Serangan Ke Atas Masjid Aqsa


10 Februari 2012 - Kerajaan Palestin memberi amaran akan berulangnya senario serangan ke atas Masjid Aqsa oleh pelampau Yahudi pada apa yang dilakukan oleh bekas Perdana Menteri Israel, Ariel Sharon, membawa kepada permulaan Intifada Aqsa pada tahun 2000.


Jurucakap kerajaan Palestin, Taher al-Nunu memberitahu semalam, 9 Feb, bahawa niat ahli-ahli yang Likud untuk menggempur al-Aqsa Ahad akan datang ini ertinya kempen ulangan Sharon mengisytiharkan perang ke atas Al-Aqsa.
Taher berkata demikian semasa mengiringi Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh dalam lawatan kerja kali ke-2 bersama negara-negara Arab dan Teluk, mengulangi amaran tersebut dan meminta negara-negara Arab untuk memikul tanggungjawab menyelamatkan Masjid Al-Aqsa.


Ahli-ahli parti Likud, puak pelampau dan pengganas Yahudi, telah mengisytiharkan niat mereka untuk menggempur Masjid Al Aqsa pada hari Ahad 12 Februari, untuk meniupkan semangat membina kuil di atas runtuhan Masjid Al-Aqsa, didalam laman sesawang mereka.


Gaza Akan Bergelap Dalam Masa 72 Jam


Jabatan Loji Janakuasa Gaza memberitahu bahawa bandar Gaza akan bergelap dalam masa 72 jam lagi jika jabatan itu tidak dibekalkan dengan bahan api untuk mengendalikan stesen, demikian dinyatakan oleh Menteri Tenaga, Kanaan Obeid dalam satu kenyataan media pada Khamis lepas.


Obeid menjelaskan bahawa pihaknya telah meminta bantuan kecemasan kepada negara-negara Arab dan Islam untuk campur tangan segera untuk menyelesaikan krisis tersebut.


Penduduk Gaza sentiasa hidup dalam keadaan bising bunyi penjana kuasa eletrik, sentiasa terputus bekalan eletrik selama berjam-jam sehinggalah kepada 10 jam sehari di bawah suhu rendah dan keperluan rakyat Palestin untuk menggunakan pemanas. 

Ayuh kita doakan keselamatan saudara2 kita di Palestin..


amanpalestin.net
~mujahid91~

No comments:

Most Read Posts

Followers

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!