Tuesday, 28 February 2012

Cinta Dunia, Lupa Mati

Bismillah..Alhamdulillah.

Sekadar renungan bersama...
Kebanyakan dari kita hari ini tidak pernah berhenti memikirkan kehidupan, mengira harta kekayaan, memikirkan pangkat dan sebagainya...seolah mereka hidup selama-lamanya. Cuba kita bertanya kepada diri kita, bilakah kali terakhir kita menziarahi kubur?

Cuba fikirkan? Apa yang kita dengar di sana? Adakah penghuninya bersuka ria dan bergelak ketawa? Sudah tentu jawapannya tidak. Semuanya diam membisu...kecuali teriakan dan tangisan mereka yang diazab oleh Munkar dan Nakir.

Pernahkah kita merasakan bahawa kita juga bakal mendaftarkan diri untuk menjadi ‘penghuni kubur’?


Kita sentiasa suka apabila diajak berbicara tentang perkara duniawi, berhibur dan sebagainya. Tetapi, bila diajak berbicara tentang perkara ukhrawi..anda mengatakan bahawa anda sibuk..tiada masa untuknya. Bahkan, segala perkara berkaitan hidup kita disediakan dengan cukup rapi dan teratur. Tetapi apa persediaan kita untuk mati???

Ingatlah, kita bakal di tanya oleh Allah SWT tentang umur kita..“ke mana kita telah habiskan?”... Barangkali, apakah jawapan anda? Tepuk dada,tanya Iman..  

Sedarkah kita bahawa segala kelengkapan jenazah telah siap dibuat untuk kita? Kain kafan, kapur barus, keranda dan batu nisan semuanya telah tersedia buat kita..Hanya menunggu masa sahaja. Jadi, adakah kita sudah bersedia untuk berhadapan dengan Izrail??? Dia datang tanpa di undang, tanpa sedar..sedang kita terleka dibuai kemewahan dan keseronokan duniawi. Fikir-fikirkanlah...


Sabda Rasulullah SAW yg bermaksud: “Banyak-banyaklah kamu mengingati kejadian yang akan menghancurkan segala kelazatan iaitu maut (mati).” (Hadis riwayat At-Tirmizi) 

~Tinta Mujahid91~

No comments:

Most Read Posts

Followers

Follow by Email

Aurat Oh Aurat!!

Aurat Oh Aurat!!